‘Het Publieke Domein gaf me de ruimte om na te denken over de toekomst’

Meer dan 34 jaar werkte Betty Hofman bij dezelfde gemeente, maar het liep niet lekker meer. Bij Het Publieke Domein kreeg ze de ruimte om na te denken over de toekomst én hulp bij het vinden van een nieuwe baan. Nu werkt ze met veel plezier op de afdeling burgerzaken bij de gemeente Zutphen.

“Uiteindelijk heb ik maar een half jaar bij Het Publieke Domein gezeten. Hoewel dat relatief kort is, heeft het me toch heel goed gedaan. Het gaf me de rust die ik nodig had. Er is in de laatste periode bij mijn vorige werk best veel gebeurd en bij Het Publieke Domein kreeg ik goede begeleiding om alles op een rijtje te zetten.”

Inkomenszekerheid

Een belangrijke reden om voor Het Publieke Domein te kiezen, was de zekerheid, vertelt Betty. “Het Publieke Domein nam mijn contract over, waardoor het salaris gewoon doorliep. Ook de pensioenopbouw bij ABP ging gewoon door. Dat was belangrijk voor me. Ik had door privéomstandigheden niet de luxe om langere tijd zonder inkomen te zitten.” Eenmaal bij Het Publieke Domein deed Betty diverse testen, zoals een talentenanalyse. “Daar bleek uit dat ik graag voor veiligheid en zekerheid ga. Dat is zoals ik ben. Het was voor mij ook een bevestiging dat ik de goede stap had gezet, want beide vond ik bij Het Publieke Domein.”

Hulp bij solliciteren

Betty kreeg op allerlei vlakken hulp en ondersteuning. Er waren cursussen en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en reflectie. Maar ze kreeg ook hulp bij de concrete stappen op weg naar een nieuwe baan. “Ik had meer dan 34 jaar niet gesolliciteerd. Mijn cv zag er niet uit. Het Publieke Domein heeft me echt geholpen om daar een mooi en eerlijk verhaal van te maken. Ook bij de sollicitatiegesprekken kreeg ik hulp. We bereidden het samen voor en na afloop van een sollicitatie keken we hoe ik het beter of anders had kunnen doen. Dat heeft me erg geholpen bij het vinden van een nieuwe baan.”

De goede keuze

En nu werkt ze dus bij de gemeente Zutphen. In eerste instantie via een detachering, maar sinds begin dit jaar is ze er in dienst en helpt ze burgers bij het aanvragen documenten zoals paspoorten en rijbewijzen. Ze zit er op haar plek. “De collega’s zijn heel vriendelijk. En mijn coördinator neemt me serieus. Als er wat is, kan ik bij haar terecht en kijken we samen hoe we het oplossen. Ik werk er met veel plezier.”

Betty kijkt terug op een lastige tijd, maar is ook dankbaar voor wat het heeft opgeleverd. “Ik ben er voor mijn gevoel goed uit gekomen. Ik ben goed begeleid en als kers op de taart heb ik ook nog een mooie nieuwe baan. Het was de goede keuze om bij Het Publieke Domein aan de slag te gaan.”