‘Bij Het Publieke Domein kreeg ik alle tijd om te bedenken wat ik wil’

Jojo Smith is een snelle, strategische denker. Door zijn hoogbegaafdheid kijkt hij ook vaak anders naar complexiteit dan collega’s. Bij zijn vorige werkgever leidde dat ertoe dat hij niet meer goed op zijn plek zat. Daarom benaderde hij zelf Het Publieke Domein. Zijn plan was om snel een andere baan te vinden en in volle vaart door te gaan. Maar Het Publieke Domein maande hem tot kalmte, rust en geduld. Dat deed hem goed.

“Ik wil graag snel resultaat en vind het lastig als zaken traag gaan. Ook was ik gewend om constant mijn werk te verantwoorden. Dat was mijn modus. Zo ging ik ook naar Het Publieke Domein. Maar daar kreeg ik ineens de vrijheid om rustig uit te zoeken wat ik wilde. Zonder druk en zonder verlies van salaris, want Het Publieke Domein had het contract van mijn oud-werkgever overgenomen. Het ging om mij, dat ik goed terechtkwam op een nieuwe plek. Dat was nieuw.”

Alles rustig op een rij zetten

En zo kwam het dat Jojo rustig de tijd kon nemen om alles op een rij te zetten. Er was het een en ander gebeurd bij zijn vorige werkgever, waardoor het werkplezier een knauw had gekregen. “Het Publieke Domein zei me dat ik weer op de radar mocht komen als ik alles een plek had gegeven.”

Pas daarna ging hij echt aan de slag om een volgende stap in de toekomst te zetten. “Ik kreeg coaching en reflectiegesprekken. Het leidde ertoe dat ik inzag dat het goed was om meer te relativeren en te accepteren dat ik af en toe moet terugschakelen naar een lagere versnelling.”

De tijd nemen

“Vervolgens gingen we op zoek naar functies binnen de publieke sector die bij mij pasten en waar mijn kwaliteiten van toegevoegde waarde zouden zijn.” En ook dat bleek een leerproces, want het duurde langer dan hij had verwacht om een nieuwe baan te vinden. “Maar Het Publieke Domein hield me bij de kern van de zoektocht: neem de tijd. Het gaat erom dat je op een plek terechtkomt waar je goed past.” Uiteindelijk kwam Jojo in contact met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Het bleek een goede match. Hij werkt er nu als business architect. Smith brengt de processen met betrekking tot het keuren van voedsel en waren en het handelstoezicht in kaart en kijkt hoe het beter kan. Die systematiek is complex en daar houdt hij van. “In elke complexiteit schuilt eenvoud. De kunst is om dat te ontdekken. En dat is wat ik hier doe: complexe problemen omzetten naar een eenvoud die oplosbaar, uitvoerbaar, kwalitatief hoog en betekenisvol is.”

Wat wil je zelf?

Jojo Smith voelt dat hij hier op zijn plek zit en dankt Het Publieke Domein. “Er zijn veel mensen die niet op de goede plek zitten, maar om welke reden dan ook niet in beweging komen. Het Publieke Domein helpt je om na te denken over je eigen identiteit en wat je zelf wil. Ze hebben maar een doel: dat je goed terechtkomt.”